Saturday, May 21

standing in the eyes of the world



okay korang mesti penah dengarkan lagu ni..standing in the eyes of the world..sekarang ni aku mcm rasa nak tulis pasal kejayaan..everyone can achieve success in life..semua orang boleh..tak kira sesiapa pun..tak kira dalam bidang apa pun..janji setiap orang ada usaha..bukan senang nak berjaya dan bukan susah nak jadi susah..

okay, i had failed once..pernah gagal dalam hidup..not once actually..so many times..that finally make me wanna step up again..prove to everyone that i can achieve success..okay ceritanya masa kecil..all of my family think that i'm not good in education..i'm a stupid person..i'm a blurr person...even my mom ckp aku ni lembab sikit..okay i admit both of my brother is clever..i admit that..so sebab tu lah jadi mcm perbandingan.. in my pmr i only manage to get 1A only and the rest are b and c..okay im the worst in my family..my brother got 6A..and now my adik got 7A..hahaha..see the difference??okay then i cried like hell...my parents don't believe in me..they don't believe i can succeed in my life...then when in form4 i'm taking accountancy..at first i nearly change my course from accountancy to arts..but then i still choose account..i love account..i really love...

then, i secretly improve my self, i go for a tuition for account and add math...my account teacher were a great teacher..really really great..but my school teacher were really bad..even she make a mistake when she teach us..aku banyak buat latihan sendiri..aku banyak belajar sendiri...from the text book..and also bila aku dah paham aku belajar dengan kawan..masa tu dgn izza..bagi aku kalau kita ikhlas nak ajar kawan kita tu Allah mesti berkatkan segala ilmu kita..aku berpegang kepada itu...then datanglah spm..aku sgt tak target..orang lain semuanya mesti ada target kan nak dpt apa..bagi aku..tak pe lah..i do the best that i can do..sebab aku takot aku target nanti aku tak dapat serupa yang aku nak..mesti akan kecewa kan...then result pun keluar..hhahah..hati sape tak berdegup2..aku tak bagi mak aku turun kereta..aku ckp duduk dalam kereta bia angah sendiri yang pergi...hahahaha..bila masuk dalam dewan jer..fuhh..nak meletup kepala lutut ni..okay beratur pnjang..tgk orang lain nanges gembira..ada nanges sedih..tak dapat yang terbaik..tapi aku?dapat apa?lepastu cikgu pun bagi...alhamdulillah..aku tak dapat straight A..aku tak dapat 6A..malah aku dapat 4A sahaja..but honestly..i am proud of my self...cz aku dapat 4A yang strong subject..that is what make me feel happy... A yang strong subject...aku dapat 4A pun aku nanges..yelah...4A je kan...orang lain beratur je A nye...hahhaha..tapi ape2 pun aku bersyuklur..sgt2 bersyukur...

haaaa..mase ni lah baru semua orang pandang aku..nak2 bila dapat masuk U kan...tulah manusia..cepat sangat nak nilai seseorang tu..sgt perit menempuh kegagalan..bnyk tomahan...bnyak cecian..bnyk kutukan..malu...semuanya lah..nak jumpa orang pun malu..parents pun tak percaya kita...sedih kan..then once aku dah buktikan baru lah orang pandang aku dari sudut yang lain...tapi sekali lagi aku gagal..disebabkan kelalaian aku sendiri...aku gagal untuk sem1 di uitm..sedih..sgt2 sedih..aku nanges mcm orang gila...aku kena repeat paper tu amik intersesi..then mase tu aku betul2 nak tebus ape yang aku telah terlepas..aku belajar rajin2..tak paham aku tanya...setiap malam buat latihan..lagipun masa tu belajar subject yang aku repeat tu je..so boleh lah kan..sebab tu lah aku pikir..dah la belajar satu subject jer..tak kan lah tak boleh nak dapat A..then bila result intersesi tu keluar alhamdulillah aku dapat A...aku sgt2 bersyukur...sgt2 bersyukur...

sebab tu lah orang kita kegagalan mengajar seseorang itu untuk lebih berhati2..bia lah kita jatuh mcm mane teruk sekali pun..bia lah teruk orang mencaci kita..kita tahu kita dapat pengalaman menjadi orang yang tidak ada apa2..orang yang lemah..dan kita mempunyai semangat yang orang lain tak ada..iaitu semangat dan kejayaan yang atas usaha kita sendiri..ada orang jadi kaya sebab penurunan harta dari ibu bapa..tak guna untuk berbangga kalau mcm itu..sebab bukan atas usaha sendiri...bialah kita berusaha sendiri..atas usaha sendiri..sesungguhnya manisnya lebih bermakna...tidak perlu untuk merasa sesal dalam hidup..kerana itu lah pengalaman dalam hidup..pengalaman yang mematang kan setiap orang...

jadi bersikap positive lah..apabila susah,dilanda masalah kembalilah kepada Yang Maha Esa...perbaikilah diri..carilah kesilapan..perbetulkan kesilapan kita kembali...jangan berpaling daripada jalanNya...kuatkan semangat..jangan biar syaitan menguasai diri...dan sangat2 memerlukan semangat dan keazaman yang sangat2 kuat...setipa orang boleh berjaya...pedulikan segala negative thinking..as long as you in the right path...insyaallah semua akan bejalan dengan lancar...jangan pernah ada rasa kedekut dengan ilmu..kerana lagi banyak anda beramal dengan ilmu anda..lagi banyak keberkatan yang anda akan dapat...jadi majulah..untuk diri sendiri... ;)

No comments:

Post a Comment